top of page

5 december 2009

StartFragment

Lieve allemaal,

Ik heb zo veel te vertellen, het lijkt alsof er voor een maand gebeurtenissen zijn, terwijl ik 12 dagen geleden nog heb geschreven. Wat is er allemaal gebeurt.

Ik heb mijn spullen teruggevonden in die hele smerige berging en ga daar nooit meer spullen achterlaten, dat is duidelijk. Ik heb nog een keer gezellig met Ellis afgesproken en gegeten. En daarna ben ik met de bus naar Pokhara gegaan. Een vlotte tocht, en mijn intrek genomen in een mooie kamer in Karma Guest House. Eigenlijk wilde de eigenaar dat ik nog naar een andere kamer verhuisde, maar deze is het mooist van allemaal, dus ik ben lekker eigenwijs blijven zitten waar ik zit.

Ik heb wat huishoudelijk dingetjes gekocht (dweil, stoffer en blik, wc reiniger etc.) en hou zelf mijn kamer schoon. Ik heb de muren aangekleed met een poster, mijn thanka en foto's van thuis. Vlaggetjes opgehangen, katta's aan het raam. Het ziet er best knus uit, als je niet op de felle tl-lamp let. Ik heb ook mijn mini-boxjes mee, dus ik heb gezellig muziek aan als ik dat wil.Helaas, deel ik de kamer met wat kakkerlakken, haha! Eigen schuld, want ik heb eten in mijn kamer (fruit, thee, potjes jam/pasta/pindaas voor het brood etc.). Dus vanmorgen eerst maar op jacht geweest naar een paar plastic bakken. Alles opgeborgen, mijn kamer goed geveegd een een spuitbus antikakkerlakkespray gekocht en gespoten. Hoop dat ze nu iemand anders gaan plagen. Ik vind ze absoluut niet eng, in bedoel, een vlo bijt me en krijg ik nooit te pakken, een kakkerlak doet niets behalve vies zijn en die kan ik pletten met een schoen!.

Dan ben ik uiteraard naar de Namaste Primary School gegaan. Er waren al weer 2 vrije/feestdagen, dus ik ben er nu 4 dagen geweest. Dat is onwijs leuk, maar ook heel intensief. Mijn dag is ongeveer zo: rond 6.30 wakker, dan trek ik wat kleren aan, loop naar de bakery op de hoek en haal 3 of 4 bruine broodjes. Dan zet ik een koppie thee of koffie, eet een broodje met jam/past choca/pindakaas of La vache qui rit (van die puntkaasjes). Poets mijn tanden, was mijn snoetje, lees een klein stukje en loop rond 8.30/9.00 naar school. Dat is ongeveer 35 minuten als je doorloopt, maar je komt halverwege de schoolkindjes tegen, die direct vechten om een handje. En dan loop je dus niet meer zo snel.

Om 9.45 begint de assembly, van 10.00 tot 13.00 lessen, half uurtje pauze, van 13.30 tot 15.45 lessen. Dan weer naar huis lopen, zelfde verhaal. Dan lekker douchen, want s middags is er bijna altijd wel warm water. Dan met Ada en Jaimy (de andere vrijwilligers) of alleen iets eten. Na het eten even mail checken, terug naar de lodge en om 21.00 val ik plat op bed in slaap!!! Heel zwaar, hihi. Ik heb de eerste dagen klassen geobserveerd. De kinderen vinden het geweldig als je in hun klas komt. De eerste dag moest ik direct een uur nursery lesgeven, en ik heb nog een les of 4/5 gegeven. Engels aan klas 4 bijvoorbeeld. Gisteren was het voorleesdag en heb ik daarbij geholpen. Ook was het foodprogram, dan krijgen de kids tussen de middag een bordje lekker eten. En er was nog lerarenvergadering om 15.00 uur. Een aantal kinderen kent mij nog van mijn clownsoptreden in 2007 en 2004. De eerste dag was erg komisch: ik stond bij het hek, ze gingen naar huis en zeggen keurig gedag: bye Marika-mam (madam), bye Ma'm, bye Joker!! Ik moet ook goed oppassen dat ik niet te veel leuk doe, ze vragen nu al: please do drama! Dat hebben ze ook als vak, dus soms doe ik de laatste paar minuten van een lesuur even een stukje: bang/blij/verdrietig/oud... De nursery leer ik wat crecheliedjes, ook erg leuk. Ja, ik vermaak me hier wel!

De tweede dag liep ik op de stoep ineens op een meter afstand langs een overledene. Ik zag al wat vrouwen bij elkaar zitten, dacht, leuk, een feestje, maar er lag dus gewoon een lijk, wel in doeken gewikkeld. Maar toch, het duurde een minuut of 10 voordat ik er van bijgekomen was. Hier is leven en dood veel meer geintegreerd in het dagelijkse leven. En de dag erop loop je weer langs een bruiloft... Op vrije dagen ruim ik mijn kamer op, breng ik de was weg en was zelf sokken en ondergoed. Lees ik mijn boeken uit en probeer ik mijn eigen reisverslag bij te schrijven. Maar het is net of de dagen hier korter zijn, ze vliegen om. Tegelijkertijd lijkt het of ik hier al een week of 3 ben ipv 1 volle week! Ik heb vanmorgen om 6.30 stiekum een kadootje met rijm en pepernoten bij Ada en Jaimy voor de deur gelegd. Ada viert het altijd met haar hele familie en vond het zo erg dat ze er nu niet bij was. Jaimy kwam ik al tegen, ze verdacht mij direct, maar vond het zo ontzettend leuk!!! Morgen gaan we op school op de klasdeuren bonzen, een hand pepernoten naar binnen gooien en het verhaal van Sinterklaas uitleggen. En in alle schoentjes wat snoepjes doen. Ik moet zo wie zo de schoenen tellen, voor de opdracht van Remco en Marianne. Maandag is het afscheid van Jaimy. Het is hier trouwens vreselijk lekker weer, ik loop in mijn t-shirtje over straat. Dus ik stop met dit verhaal en ga met mijn boek op het dakterras zitten. Dinsdag t/m zaterdag ga ik naar Kathmandu en daarna weer terug want dan beginnen de proefwerkweken.

Dat was het voor nu, liefs, groetjes, fijn weekend allemaal, Marijke

EndFragment

bottom of page