top of page

23 december 2009

StartFragment

Hallo, daar ben ik weer even. Met een laatste update over het huis in Holland. Van de 4 verdiepingen in onze portiek is alleen mijn woning nog bewoonbaar, dus dat ik een goeie engelbewaarder heb is wel zeker. Of noem me gewoon weer een zondagskindje. Ik zet hier even een link voor de nieuwsgierigen onder jullie met foto's en een filmpje. Dat filmpje is echt schrikken hoor.... http://www.regio15.nl/actueel/lijst-weergave/1-branden/2685-grote-brand-jacoba-van-beierenlaan-delft.

Maar gelukkig heb ik inmiddels begrepen dat ik erg goed verzekerd ben. Ik heb alleen roet/rookschade en alle kleding, gordijnen, beddegoed wordt meegenomen en gereinigd. Als de gordijnen krimpen krijg ik een vergoeding voor nieuwe. Alle electronica wordt meegenomen en gecontroleerd, en alles wordt schoongemaakt. En die onwijze lieve Barbara (zus), lieve Laureen en Koen (buurtjes) en lieve John (oude buurman en vriend) regelen het perfect voor me. Dus ik kan inmiddels weer opgelucht adem halen en doorgaan met mijn avonturen.

Er is net weer 3 dagen staking geweest (leve Nepal!) dus er was weinig leven in de brouwerij. Dan zijn alle winkels en bijna alle restaurants dicht, is er geen openbaar vervoer en kun je lekker midden op de weg gaan zitten!!! Maar het schiet natuurlijk absoluut niet op voor de economie!! De Nepalezen halen heel passief en gelaten hun schouders op en zeggen, tja, dit is Nepal! Dat verbaast me wel. Je zou denken dat je op een bepaald moment met een aantal mensen een groep vormt en iets wilt gaan doen! Maar het blijkt erg moeilijk allemaal. Een van de leraressen op school is trouwens wel een powerwoman! Haar broer is een keer mishandeld door de Maoisten, en flink, ze lieten hem bijna voor dood achter in een rivier. Toen heeft ze minstens 500 telefoontjes gepleegd om iedereen erover te vertellen, kranten, radio, etc. En toen er een vrouw in de buurt werd bedreigd en iedereen van een veilige afstand bang toekeek, is zij naar buiten gestapt om te vragen waarom ze dat deden! Ze neemt er geen genoegen mee! Maar het blijft gevaarlijk, voor iedereen en ook voor haar. Dat zijn dan weer andere dingen die je meekrijgt als je niet meer zo'n echte toerist bent.

Bijvoorbeeld het vuil. Er is niet echt een ophaaldienst in Pokhara, dus gooit iedereen alles overal neer. En de kinderen op school zeggen al: Nepal is een vies land. Misschien ga ik wel een poging doen, en ze het bijbrengen, dat zij de toekomst zijn, en zelf moeten beginnen met vuil verzamelen op 1 plaats en het verbranden. En hun ouders dat moeten leren, en de buren etc. Dan breidt de (positieve) vlek zich misschien wel uit.

Nou, dat was weer wat andere informatie dan normaal, niet zo grappig als ik meestal probeer, maar wel interessant toch??? Nogmaals allemaal een hele fijne kerst, heb het gezellig met elkaar, eet niet te veel, geniet van de sneeuw. En natuurlijk een gezond en zorgeloos 2010!!!

Liefs, Marijke

EndFragment

bottom of page