top of page

Rondje Kathmandu

StartFragment

Met een bakkie Nederlandse oploskoffie, een stukje pure Turkse chocola en het Nepalese nieuws op de achtergrond, een berichtje vanuit mijn hotelkamer. Want, als je de hele dag op stap bent, moet je ook af en toe even pauze houden.

Vanmorgen ben ik erg lui gestart, en daarna op mijn gemak naar het kantoor van Turkish Airlines gewandeld om alvast mijn terugreis te bevestigen en een goeie stoel uit te zoeken. Toen door gewandeld naar Pasphupatinath, dat is de plaats aan de rivier waar de lijkverbrandingen plaatsvinden. Dit is best indrukwekkend, ik ben er natuurlijk al eerder geweest, maar het blijft bijzonder om te zien. Het mooie vind ik de vele rituelen die men uitvoert. Waarvan sommigen niet helemaal meevallen, bijvoorbeeld met het lichaam 3 rondjes om de houtstapel heen lopen. Of met het lichaam omlaag naar het water, om het daar te besprenkelen. Ik weet nog dat ik het in 1992 heel raar vond om te gaan zitten kijken naar de crematie van een wildvreemde, maar de Nepalezen doen het niet anders.

O ja, en gisteren natuurlijk weer naar Bodnath, daar heb ik al foto's van geplaatst, de mooie Bhoedistische Stupa. Daar ga ik altijd graag naartoe, het is een mooie, vredige plaats.

Vanmorgen tijdens het wandelen ook nog mijn ogen goed opengehouden om aan Wilko Kronemeijer, maar ook aan de rest, te kunnen laten zien dat Kathmandu ook wel met zijn tijd meegaat. Zie de foto's die ik straks plaats. De wegen in en rond Kathmandu zijn vanwege een SAARC meeting eerder, geasfalteerd. Dat viel pas weer op toen mijn taxi vanmiddag een 'oude' route pakte. Dan zitten na afloop je ingewanden op een andere plek, en dansen je borsten alle kanten op. Haha! En ik zag ergens vanuit de taxi zelfs een supermarkt met echte winkelwagentjes! Oh , en ze hebben ook al een aantal jaar een KFC en Pizzahut. Maar de grootste verrassing vond ik toch wel Foodmandu! :-) Je ziet, zelfs na zo veel bezoeken word ook ik nog steeds verrast.

Zaterdag, 14 februari 2015.

Lieve website lezers,

Ik zie dat ik jullie te kort doe door vanaf Facebook te kopieren want zonder foto's is het idd niet allemaal even duidelijk. Dank je wel Marianne! Dus even een restaurant gezocht met goede wifi en de bijbehorende foto's geupload. Als het goed is kun je ze hier zien:

http://www.mijnalbum.nl/Album=XESPU3NT

Zie bovenaan. Mijn tablet doet af en toe wat gek.

Liefs Marijke

bottom of page