top of page

Een likje verf


Lieve allemaal,

Daar ben ik weer! Wat heb ik veel beleefd in korte tijd! Ik ben 5 dagen in de bergen geweest: het gebied heet Dhading en de plaats Nalang. Ik ben aangesloten bij een Nederlandse groep vanuit Achmea, die een daycare center gingen verven. Het gebied is prachtig mooi, in de bergen (heuvels voor hier, want het is maar circa 1400 meter hoog) met mooie uitzichten en frisse lucht!!! De groep bestond uit Chris, Harry, Henk, Sonja en Geert, Erica, Niels, Sandra, Rene, wat Nepalezen et moi! Zij verbleven in een mooi resort en ik ging voor de homestay bij Maila , die tevens kok is in het resort. Het was voor mij een deja vu: in 2000 bij Rukhmini in het dorpje Kaping logeerde ik een zelfde huisje. Je zit op matten op de vloer, de vrouw van Maila (Maili genaamd) kookt in het hoekje op een houtvuurtje de lekkerste dingen. Zij staat al vroeg op om het vuur aan te maken en voor de gasten die ze had (eerst 4 en later 7) een ontbijtje te maken. Rond 8.00 uur vertrokken we vanaf het resort wandelend naar het daycare center om daar gekomen direct aan het werk te gaan. Een L-vormig gebouw dat zowel binnen als buiten van 2 lagen voorzien moest worden. Ook moesten alle kozijnen en deuren binnen en buiten geschuurd en geverfd. Lekker stoffig en in de hete zon! Tussendoor thee, een lunch (die vanuit het resort werd gebracht, heerlijke verwennerij) nog een keer thee en rond 16.30 uur weer terug wandelen. De wandeling was erg leuk, langs de huisjes en kinderen. Regelmatig werd er een keer of 8 dezelfde foto gemaakt. We leken wel de Dutch paparazzi! De sfeer in de groep was echt heel erg goed. We wilden met zijn allen de klus klaren en hebben echt heel erg hard gewerkt. Woensdagavond waren we al een heel eind. Rene had de lokale band geregeld om 18.00 uur, die dan ook om 19.30 aantrad! :-)

Muziek, dansen, allemaal even leuk. Ik heb ook gelijk maar even met Koen een opdracht gescoord. Donderdag ging ik al weer met Rene mee terug naar Kathmandu. Ik vond het jammer om de groep alweer te verlaten, zij maken vandaag het laatste beetje werk af en gaan daarna naar Chitwan. Ik ging terug omdat ik vandaag mijn lieve bahini (jongere zus) Ellis ga ophalen van het vliegveld. Je kunt hier in Nepal iedereen die je aardig vindt en waar je contact met hebt als zus of broer beschouwen!! Ik heb weer mijn best gedaan op mijn Nepalees bij Maila en Maili en voor de mensen in het resort zelf maar even getrommeld en een Nepalees liedje gezongen toen de band nog niet kwam. Ook heb ik een sketch gedaan met een lief mannetje die 's nachts in het daycare center slaapt. Hij was al erg expressief. En op een gegeven moment zat ik naast hem en gingen we allebei in onze eigen taal tekeer: ga zitten, drink je thee op, nee man, veel te heet, ik brand mijn bek bijna, maakt me niet uit, ja maar het is heet!! Het was echt heel grappig en is gefilmd!! Het staat al op Facebook en ik zal het ook in My album proberen te plaatsen.

Vanmiddag dus Ellis ophalen; dan samen een paar dagen relaxen, kletsen, lekker eten. Daarna is het Diwali/Tihar en weer tijd voor familiebezoekjes. Ellis heeft hier een aantal jaar gewerkt en ook zo haar familie, ik ga weer naar mijn lieve mensen toe. De belangrijkste dag is Bhai Tika. De zussen en broers geven elkaar dan kado's en een mooie tika (ik geloof 7 kleuren) voor een voorspoedig leven. Diwali is ook het lichtjesfeest, dus alles wordt mooi verlicht met lampjes en snoeren. Later zal ik er meer over schrijven. De dag ervoor ga ik hutspot koken (opdracht voor Koen). De meegebrachte rookworst gaat naar Rene, want gezien het geloof, was niet iedereen even happy als er varkensvlees in huis komt. Het wordt dus een vegetarische maaltijd. Geen probleem natuurlijk. Ik heb weer een fijne kamer in Lotus Guesthouse, met nu een heerlijke matras. Ik hoop dat de lage rugpijn die ik nu al ruim 2 weken heb, daardoor gaat verdwijnen, dat zou wel fijn zijn! Woensdag permits en bus/vliegtickets regelen, nog met de Achmea groep eten, en dan gaan Ellis en ik donderdag voor 24 dagen de bergen in. Heerlijk! Weg uit de drukte en het stof. We gaan de Gokyo trekking doen en komen op 26 november weer terug. Ik ga helemaal off-line die maand, ook al is er al wel wifi hier en daar. Even niets, alleen natuur!!

Ik hou het hier even bij. Nieuwe foto's staan op : https://myalbum.com/album/iGcPTOo6TBTx.

Tot de volgende keer!

Lieve groet van Marijke

bottom of page