top of page

Bhai tika

Hallo allemaal vanuit Kathmandu,

Nog wel! Ik heb vrijdagavond Ellis opgehaald en het is vanouds vertrouwd en gezellig samen. We zijn op zondag een dagje gaan ontspannen in het Hyatt hotel. Een arangement voor een heerlijke lunch en zwembad/jaccuzi en dat beviel uitermate goed natuurlijk! Vanmorgen is het gelukt om onze Trekking Permit, TIMS, busticket en vliegticket te regelen, dus morgenochtend om 8.00 uur vertrekken wij met de Super Express bus naar Shivalaya. Dat gaat zo'n 10 uur duren.... zucht! We hebben een extra stoel geboekt omdat er op deze route nog wel eens iets van het dak wordt gepikt, of opengesneden en dat willen we natuurlijk niet hebben.

De afgelopen dagen waren weer interessant. Ik ben weer naar mijn familie geweest voor het vieren van Bhai tika, de belangrijkste dag van Tihar of Diwali. Diwali is het lichtjesfeest, waarbij de godin Laxmi wordt vereerd. Ellis en ik hebben dus ook gezellig kaarsjes gebrand op ons balkon en en passant het houtwerk van het raam van een zwart laagje voorzien, oeps! Maandagmiddag vertrok ik dus weer naar Bode (waar mijn familie woont) en dat was een belevenis op zich! Met een Microbusje (klein dus) op pad. Eerst lukte het gewoon niet er eentje te vinden: vroeg ik of hij naar Bode ging, riepen ze ja, dat is hier! Want we stonden voor Boudha en een toerist gaat daar naartoe, niet naar een klein onbeduidend dorpje. Maar goed, uiteindelijk heeft een vriendelijke Nepalese meneer geholpen, en lukte het een al lekker vol busje in te komen. Met 1 bil op een randje zittend, klem tussen een lieve oude dame links en jongeman rechts. De overbuurvrouw pakte mijn bagage aan en nam dat op schoot. Dat vind ik hier zo leuk! Van de volgende dame die instapte werd de baby doorgegeven bij iemand op schoot! Net zo makkelijk. Halverwege de rit was de bus dus echt vol, maar de ticketjongen die aan de buitendeur hangt bleef roepen: Bode, Bode! Waarop ik steeds in mijn beste Nepalees riep: ja, kom er maar bij mensen, kom er maar bij!!!

Afijn! Na aankomst had ik een opdracht: stamppot koken voor mijn familie. Dus aardappels, ui en peen gekocht en aan de slag. De rookwordt die ik had meegebracht was toch niet zo'n goed idee gezien hun geloof, dus die bleef thuis (ha, ik had vanmorgen een carnavalskraker: ik heb een rookworst in mijn rugzak, ik heb een rookworst in mijn rugzak, ik heb een rook, rook, rookworst in mijn rugzak in Nepal!!! Tralalala, tralalalie!). Ik had geen stamper bij me, dus de structuur was wat grof zeg maar. Ramesh, zijn oudste zoon Sabal et moi vonden de hutspot lekker, de rest heeft beleefd een paar hapjes geproefd!

Gisteren met Ramesh en Dinesh naar tante Januka, waar we dan Bhai tika gingen vieren. Alles op zijn gemakkie, want this is Nepal en haast of snel staat niet in het woordenboek. Het is een oud ritueel: de mannen gaan op de mat op de grond zitten; de vrouwen lopen 3 rondjes om hen heen, sprenkelen water in een cirkel en dan mag je vervolgens niet meer buiten die cirkel komen. Dan wrijven wij wat olie in hun haar; strooien wat versnipperde Afrikaantjes over hen heen en geven de tika. Normaal is die rood en soms met rijstkorrels. Nu wordt er eerst een streepje wit op het hoofd aangebracht en daarin dan een kleurtje of 6 poeder. Daarna krijgen ze nog een bloemenkrans (malla) om; en aan het eind een bord met noten, snoep, fruit en een kadootje. De mannen geven de vrouwen daarna een tika en malla en geld en een kadootje. Op het moment dat wij het bord met noten gaan halen, wordt er bij de deur/ingang een walnoot kapot geslagen om een of ander kwade geest zoet te houden, die heeft dan daar wat te eten en laat ons met rust!! Dus....

Nou, daarna weer met het bussie terug. Ellis was naar haar ' familie ' en kwam pas laat thuis.

En nu, zit ik hier dus mijn laatste bericht te typen en moeten jullie het daarna een maandje zonder doen. Op 26 november zijn we weer in de stad en dan zal ik verder verhalen.

Kijk nog even bij de opdrachten van Koen en welke er al uitgevoerd zijn. Verzin vooral ook nog iets leuks, maar hou er dan rekening mee dat ik ze pas na de bergtocht lees, dus het moet geen opdracht voor onderweg zijn, die gaat niet lukken!! Ook zet ik zo nog nieuwe foto's in My album: https://myalbum.com/album/iGcPTOo6TBTx (ze zijn onderaan terecht gekomen, dus even scrollen!) :-)

Liefs en groetjes en tot later!!! Marijke

bottom of page